سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دستور تهیه انواع شیرینی مجلسی

طرز تهیه سوهان عسلی

معروف ترین سوهان ایران متعلق به قمی ها می باشد که به صورت گسترده در این شهر تهیه می شود و این نوع شیرینی فوق العاده لذیذ می باشد که به صورت خانگی نیز می توان آن را تهیه نمود.

 

مواد لازم تهیه سوهان عسلی:

عسل سفت:سه قاشق سوپخوری پر( 150 گرم)

خلال بادام :نصف پیمانه (150 گرم)سوهان عسلی

شکر :یک پیمانه سرخالی (150 گرم)

زعفران سائیده :یک قاشق چایخوری

روغن آبکرده :4 قاشق سوپخوری(100 گرم)

طرز تهیه سوهان عسلی :

ابتدا خلال بادام را بشویید و بعد در صافی بریزید تا آب آن کشیده شود.

 در ظرفی عسل ، روغن و شکر را با هم مخلوط کنید و بر روی حرارت بالا قرار دهید تا یکنواخت شوند.

در حین تفت چند باری مواد را هم بزنید تا شکر آب و طلایی شود. بعد بادام را اضافه کنید و همچنان روی حرارت قرار دهید تا بادام ها هم طلایی شوند. 

زعفران را هم در کمی آب جوش حل کنید و به بقیه مواد اضافه کنید. مواد را خیلی هم نزنید چون ممکن است روغن آن جدا شود.

 برای اینکه متوجه بشیم سوهان آماده شده یا نه ، کمی از مایه را گوشه سینی بریزید . اگر سریع بسته شد یعنی سوهان عسلی شما آمادست.

در این مرحله ، حرارت را کم کنید در حدی که سوهان عسلی فقط گرم بماند.

بعد با یک قاشق کوچک از مایه برداشته و با فاصله روی سینی چرب شده بریزید و بالافاصله دو سه عدد خلال پسته روی سوهان ها قرار دهید .

بعد از سرد شدن با کارد سوهانها را از سینی جدا کنید و در ظرف در داری نگه دارید.

نکات کلیدی در تهیه سوهان عسلی:

  • مرسوم ترین نوع سوهان عسلی نوع زعفرانی آن است ولی شما میتوانید بسته به ذائقه تان سوهان را در طعم ها مختلف هم درست کنید.مثلا مقداری رنده پوست پرتقال و یاکمی آب پرتقال به آن اضافه کنید و سوهان عسلی پرتقالی داشته باشید و یا از لیمو ترش استفاده کنید.
  • هنگام استفاده از مایعات نظیر آب پرتقال زیاده روی نکنید. و فقط در حد چند قطره برای متفاوت کردن طعم سوهان استفاده کنید چون مصرف زیاد آن باعث میشود بافت سوهان تغییر کند.
  • مایعات را در انتهای کار به مواد سوهان اضافه کنید.
  • برای اینکه از قوام مایه مطمئن شویم مقداری از آن را با قاشق در آب سرد بریزید و اگر به سرعت خودش را گرفت و شیشه ای شد یعنی زمان پخت آن کافی می باشد.
  • مایه سوهان را نباید زیاد هم بزنیدچون باعث میشود روغن از شکر جدا شود و سوهان شکرک بزند.
  • در هنگام ریختن مواد سوهان در سینی باید ظرف را روی شعله پخش کن قرار دهید و حرارت زیر آن را کم کم کنید. درحدی که مواد گرم بمانند.
  • سوهان ها را در ظرف دردار و در یخچال نگهداری کنید تا خیس و چسبنده نشود.

تاریخچه

تاریخچه دقیق سوهان به دوره قاجار نسبت داده می‌شود. در سال 1289 – 1290 هجری شمسی هنگامی که قرار بود صحن عقیق بارگاه حضرت معصومه (س) در شهر مقدس قم افتتاح گردد، بزرگان قم اقدام به برگزاری مراسم با شکوهی جهت افتتاح صحن کردند و از شاه وقت جهت افتتاح دعوت کردند. ولی بر اساس مقتضیات زمان، شاه جانشینی را برای خود جهت مراسم افتتاح به قم فرستاد. در هنگام برپایی مراسم با توجه به آداب و رسوم آن دوره، هر یک از بزرگان شهر جهت احترام هدایایی را به نماینده شاه از قبیل صنایع دستی و… پیشکش کردند و در بین بزرگان شخصی به نام محمد علی عطار جهت پیشکش سمنویی که به آن شکر افزوده شده بود به نماینده تقدیم کرد که ایشان پس از صرف ناهار این شیرینی را میل نمود و به ذائقه‌اش خوش آمد و عنوان کرد که این شیرینی همانند سوهانی غذای مرا هضم کرد. به این ترتیب از آن زمان نام سوهان بر روی این حلوا گذاشته شد و پس از آن تولید و مصرف سوهان شروع شد که البته در ابتدا مخصوص بزرگان و اشراف بود.

در آن سال‌ها افرادی به نام هادی حاج حسین سوهانی، حاج محمدرضا صفایی و حاج محمد عارفی، سوهان را به صورت دستی با یک وسیله کفگیر مانند به نام هستون تهیه می‌کردند و حجم تولید آن بسیار پایین بود. تا 30 – 40 سال قبل که تراشکاری به نام خازنی مبادرت به ساخت دستگاه هم زن نمود که این دستگاه باعث افزایش تولید سوهان و در حقیقت رشد در این زمینه شد و این افزایش تولید موجب شد این شیرینی به عنوان سوغات شهر قم مطرح شود، به طوری که 90 در صد آن توسط زائران از استان خارج می‌شود.

نکات تکمیلی در مورد سوهان عسلی

سوهان عسلی جزو کیک و شیرینی - شیرینی خشک میباشد
زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 5دقیقه
و زمان پخت و انتظار آن در حدود 20دقیقه میباشد .
سوهان عسلی را می توانید در وعده میان وعده - دسر - سرو کنید .
توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 4 نفر مناسب میباشد .

مواد لازم برای کروسان گردویی

  • 230 گرم کره
  • 1/2 پیمانه شکر قهوه ای
  • 230 گرم پنیر خامه ای
  • 2 قاشق غذاخوری شکر
  • 2 پیمانه آرد
  • 1 عدد بزرگ تخم مرغ
  • 1 پیمانه گردو
  • 1/2 قاشق چای خوری نمک

طرز تهیه کروسان گردویی

کره و پنیر خامه ای را از قبل از یخچال خارج کرده و در دمای محیط قرار دهید تا کمی نرم شوند. کاسه مناسبی بردارید و شکر، نمک، کره و پنیر خامه ای را داخل آن بریزید و با هم زن برقی مخلوط نمایید تا کاملا یکدست شود.

در مرحله بعد آرد را اضافه کرده و به هم زدن ادامه دهید تا مواد مخلوط شده و خمیر درست شود. حالا خمیر را دو قسمت کرده و داخل کیسه فریزر قرار دهید و برای دو ساعت در یخچال نگهداری کنید.

بعد از دو ساعت خمیر را از یخچال بیرون آورده و روی یک سطح آرد پاشی شده قرار دهید. هر قسمت از خمیر را با وردنه باز کنید تا به شکل یک دایره پهن و نازک با قطر 30 سانتی متر درآید.

یک عدد تخم مرغ را در کاسه ای بشکنید و خوب هم بزنید تا باز شود ، سپس یک قاشق چایخوری آب به آن اضافه نمایید. با کمک یک قلمو از مخلوط تخم مرغ روی خمیر ها بمالید ، سپس شکر قهوه ای و گردو را با هم مخلوط کرده و روی آن ها بپاشید.

در ادامه یک چاقوی تیز بردارید و هر یک از خمیرها را به 16 مثلث یک اندازه تبدیل کنید. هر مثلث را از قسمت پهن تر خمیر به طرف راس آن رول نمایید و داخل سینی فری که با کاغذ روغنی پوشانده اید بچینید و به کمک قلمو سطح کروسان ها را به تخم مرغ آغشته کنید.

کروسان های گردویی را برای نیم ساعت در فری که از قبل با دمای 170 درجه سانتی گراد گرم شده بپزید. بعد از اینکه سطح کروسان (Croissant) ها طلایی شد آن ها را از فر خارج کرده و روی توری بچینید تا خنک شوند.

 

طرز تهیه پودینگ نان کروسان

 

برای تهیه پودینگ نان کروسان در ابتدا فر را روشن نمایید تا با دمای 350 درجه فارنهایت داغ گردد .بعد یک ظرف مناسب را انتخاب نمایید بعد تخم مرغ را دانه دانه در آن بشکنید و هم بزنید سپس زرده تخم مرغ ها را بیافزایید سپس شیر را آرام آرام بیافزایید بعد شکر و وانیل را بریزید و هم بزنید.

مایه حاصله را در کناری قرار دهید.در مرحله بعد کیک های ساده را به دو قسمت از میانه تقسیم نمایید بعد یک تابه مناسب را انتخاب نمایید تاب های مستطیل پیرکس بهتر است بعد کشمش ها را روی کیک ها ( نان کروسان ) بپاشید حالا مایه تخم مرغی که قبلا تهیه نمودید و در کناری گذاشته بودید را روی کروسان ها ریخته و برای مدت زمان ده دقیقه صبر کنید تا به خورد یکدیگر بروند سپس با قاشق به آرامی به کف ظرف بفشارید.

یک ظرف بزرگتر از ظرف نان ها را انتخاب نمایید و پر از آب جوش کنید و ظرف نان ها را داخلش بگذارید و روی آن را با ورق فویل آلومینیومی ببندید و روی فویل چند سوراخ با چنگال ایجاد نمایید تا بخار بیرون بیاید سپس ظرف را در فر قرار دهید مدت زمان پخت پودینگ نان کروسان حدود 45 دقیقه می باشد در این مدت کیک ها پف می کند و کایه تخم مرغی سفت می گردد

 

نکات تکمیلی در مورد کروسان

کروسان جزو نان و خمیر میباشد
زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 25دقیقه
و زمان پخت و انتظار آن در حدود 30دقیقه میباشد .
کروسان را می توانید در وعده صبحانه - میان وعده - دسر - سرو کنید .
همچنین میتوان در ماه رمضان به عنوان افطار - میل کرد .
توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 6 نفر مناسب میباشد 


مواد لازم و طرز تهیه شیرینی نسکافه ای

شیرینی های خشک برای مهمانی ها بسیار فوق العاده می باشد و علاوه بر این ، این شیرینی ها مکمل بسیار خوشمزه ای در کنار یک چای برای عصرانه هستند.

همراه ما باشید تا برای شما طرز تهیه شیرینی نسکافه ای خانگی را آموزش دهیم :

مواد لازم برای شیرینی  نسکافه ای

  • آرد :100 گرم
  • کره :50 گرم
  • پودر قند :70 گرم
  • زرده تخم مرغ :1 عدد
  • وانیل:نوک قاشق چایخوری
  • بیکینگ پودر :نصف قاشق چایخوری
  • پودر نسکافه:3/4 قاشق غذاخوری
  • آب :یک قاشق غذاخوری
  • گردو ریز خرد شده :نصف لیوان

موادلازم برای گاناش

  • شکلات تخته ای :30 گرم
  • خامه صبحانه :یک قاشق غذاخوری
  • مغز بادام:به میزان لازم
  • پودر پسته :مقداری

طرز تهیه شیرینی نسکافه ای :

 ابتدا کره را که در دمای محیط قرار دادیم تا نرم شود را داخل کاسه ای میریزیم . بعد پودر قند را روی کره الک میکنیم و هم میزنیم.

بعد با همزن برقی 5 تا 7 دقیقه آنها را کاملا مخلوط میکنیم تا پف کنند و رنگشان روشن شود.

بعد زرده تخم مرغ و وانیل را به آن اضافه کنید و چند دقیقه دیگر هم بزنید تا زرده کاملا با مواد مخلوط شوند.

 نسکافه را با یک قاشق غذاخوری آب مخلوط کنید و کاملا حل کنید. بعد به همراه گردو به مواد اضافه کنید و با قاشق خوب هم بزنید.

 سپس آرد را به همراه بیکینگ پودر از روی الک به مواد شیرینی اضافه کنید و هم بزنید. اول با قاشق مواد را مخلوط کنید و بعد هم کمی با دست ورز دهید تا حالت خمیری بگیرد.

 اگر خمیر خیلی شل بود یک تا دو قاشق آرد به آن اضافه کنید ولی آرد نباید بیشتر از این مقدار شود.

خمیر آماده شده را داخل کیسه فریزر قرر دهید و به مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید تا استراحت کند.

بعد از یک ساعت استراحت خمیر ، آن را از یخچال خارج کنید و با نصف کنید. سپس نصف خمیر را داخل کاغذ روغنی قرار دهید و با وردنه ورز دهید تا به ضخامت 3 میلی متر باز شود.

سپس با قالب های دلخواه شیرینی را قالب میزنیم و با کمی فاصله داخل سینی فر که با کاغذ روغنی پوشانده شده میچینیم .

بقیه خمیر را هم به همین شکل قالب میزنیم .

فر را با حرارت 150 درجه سانتی گراد از قبل روشن میکنیم تا گرم شود. بعد شیرینی ها را به مدت 10 دقیقه داخل فر قرار میدیم تا پخته شوند.

وقتی کنارها و زیر شیرینی تغییر رنگ داد از فر بیرون بیاورید و اجازه دهید تا شیرینی ها خنک شوند.

برای تزیین شیرینی از مقداری گاناش استفاده میکنیم.

شکلات کاکائویی و یا سفید را داخل ظرفی بریزد و بر روی حرارت آب ذوب کنید و مقداری خامه به آن اضافه کنید و هم بزنید تا روان شود.

بعد تا گرم است داخل قیف میریزیم و بر روی شیرینی ها تزیین میکنیم . میتوانید روی شیرینی را با بادام و یا پودر پسته و یا هر مدلی که دروست دارید تزیین کنید.

بعد از اینکه شکلات ها خنک شد و خودش را گرفت ، شیرینی ها را داخل ظرف مورد نظرتان بچینید.

 

آرد،پودر شکر و وانیل رو با هم مخلوط کنین
کره نرم شده رو اضافه و مخلوط کنین
زرده تخم مرغ، گردو خرد شده، پودر نسکافه و آب گرم رو اضافه و هم بزنین تا خمیر بدست بیاد
خمیر رو روی سطح آرد پاشی شده به کمک وردنه به قطر نیم سانت باز کنین و قالب بزنین
شیرینی هارو کف سینی کاغذ کشی شده بچینین و در فر از پیش گرم شده 175 درجه به مدت 12 دقیقه قرار بدین تا شیرینیی ها بپزن ولی نسوزن
بعد از خنک شدن با پودر شکر الک شده تزیین و سرو کنین


تهیه شیرینی ونیزی

مواد لازم :
کره225 گرم
آرد225 گرم
پودر قند50 گرم
وانیلنصف قاشق چایخوری
نشاسته ذرت50 گرم
شکلات چیپسیبه میزان لازم

طرز تهیه :
کره نرم‌شده را خوب می‌زنیم، پودرقند و وانیل را اضافه کرده، آن‌قدر به هم زدن ادامه می‌دهیم تا به صورت کرم در آید. سپس آرد و نشاسته‌ ذرت را افزوده تا خمیر لطیفی درست شود. خمیر را درون کیسه کرده و با ماسوره ستاره‌ای در سینی با فاصله می‌ریزیم و روی هر کدام یک عدد شکلات چیپسی می‌گذاریم سپس سینی را با حرارت 175 درجه سانتی‌گراد به مدت 20 دقیقه در طبقه وسط فر قرار می‌دهیم.

منبع : http://www.ashpaziha.com/1395/09/how-the-cookies-venice/