سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش کشک بادمجان نکات اصولی “کشک بادمجان”

 

مواد لازم برای تهیه کشک بادمجان ساده

  • بادمجان قلمی : یک کیلو 
  • کشک  : 200 تا 250 گرم 
  • پیاز سرخ کرده : 2 تا سه قاشق غذاخوری 
  • سیر داغ  : دو قاشق غذاخوری 
  • نعنای خشک  : یک قاشق غذاخوری 
  • روغن مایع  :150 میلی لیتر 
  • مغز گردو آسیاب شده  : 2 قاشق غذاخوری 
  • نمک و فلفل سیاه : به میزان لازم
  • آب مرغ  : یک پیمانه 
  • زردچوبه : 1 قاشق غذاخوری 

درست کردن کشک بادمجان با دستور تهیه ساده

مرحله نخست جوشاندن کشک:

کشک ها را به علت پرمایه بودن احتیاج داریم با آب رقیقش کنیم .

کشک را درون ظرفی می ریزیم و به آن آب اضافه می کنیم این اندازه آب باید به میزانی باشد که بتواند در محدوده 15 تا 20 دقیقه ریز جوش شدن کشک آن را طاقت کند.

مسلماً می توان در موقع جوشاندن کشک نیز به آن آب اضافه کرد و بر روی شعله اندک گاز میگذاریم کشک ها به جوش آیند.

در فاصله جوشیدن کشک باید پوست بادمجان ها را گرفت و پس از پوست گرفتن باید تلخی آن را با نمک و آب بگیریم. بدین منظور باید بادمجان ها را در یک ظرف حاوی آب و نمک بگذارید تا حدود یک ربع یا نیم ساعت درون آب و نمک بماند سپس خارج کنید و بشورید.

خمچنین می توانید برای تلخه گیری هم بادمجان ها را در ظرف آبکش بریزید و روی آنها را نمک بپاشید و حدود 15 تا 20 دقیقه زمان بدهید تا تلخی بادمجان کاملا گرفته شود. 

اگر میخواهید بادمجان ها زودتر سرخ شوند آن را به 2 تا 3 ورقه برش دهید و در غیر این شکل بادمجان های قلمی را به شکل جامع سرخ کنید.

پس از پایان تلخه گیری بادمجان ها را در ظرفی سرخ میکنیم ، که روش سرخ کردن ممکن است بر طبق ذائقه اشخاص مختلف باشد چرا که برخی ها علاقه دارند به صورتنیم پز و برخی ها بینهایت سرخ شده استفاده کنند.

بادمجان های سرخ شده را بر روی گرما ملایم میگذاریم و اندکی پیاز داغ و سیر داغ را به آن افزون میکنیم که مسلماً ریختن سیر داغ هم ممکن است ذائقه ای باشد به جهت بویی که در دهان پر میشود.

پس آب مرغ یا آب گوشت را که سبب لذیذ شدن کشک بادمجان می شود و اندکی فلفل سیاه و هم زرد چوبه را اضافه کنید .

با افزودن آب مرغ بهتر است دما را اندکی بالاتر ببرید و بعد از قدری طبخ میتوان دما را کم کنید تا بادمجان ها کاملا مغز پخت شوند و بتوان آنها را کوبید و یا له کرد. 

آماده سازی نعناع داغ

در این بین نعناع داغ را حاضر میکنیم تنها برای درست کردن نعناع داغ بهتر است از روغن فزونی استفاده نکنید چون موقع سرخ کردن بادمجان ها اندکی روغن در طعام باقی می ماند . بهتر است در روغن نعناع داغ از زرد چوبه بهرهجویی کنید و وقتی رایحه زرد چوبه به شامه رسیدباید نعنا را به آن اضافه کنیم.

حواستان باشد تا نعناع ها نسوزند چون هم رنگ و هم مزه آن تغییر می کند.

بعد از پخته شدن بادمجان ها آنها را با گوشت کوب له میکنیم و سپس کمی از کشک فراهم شده را به آن مخلوط کنید و بخشی از نعنا زردچوبه داغ و قدری گردو را به موادمان اضافه میکنیم تا در طی طبخ مزه ها با هم یکدست شوند.اجازه دهید مواد قاطی شده حدود 10 دقیقه ای روی دما ملایم بپزند.بع و مید از این وقت کشک بادمجان خوشطعم ما آمادست و میتوانید آن را تزیین کنید.

نکات و اصول جا افتادن کشک بادمجان

جذب روغن کم در هنگام سرخ کردن بادمجان ها برای کشک بادمجان

جذب روغن کمتر بادمجان در موقع تفت دادن هنگامی امکان پذیر است که از اول بادمجان هایتان را پوست گرفته و به شکل ریز در آوریدد و آنوقت کمی نمک به آن اضافه نمایید تا آبی که در درون بادمجان حاضر میباشد خالی شود.

اندازه افزودن نمک در کشک بادمجان

هنگامی که مواد مقدماتی کشک بادمجان را فراهم می نمایید باید به یک نکته توجه داشته باشید که آن هم مقداری از نمک است که باید دروغن غذا افزوده شود، بسیاری از ما این را می دانیم نمک علاوه بر اینکه مزه لذت بخشی را به غذا می افزاید دو برابر همین موضوع زیان دارد که بهخاطر اینکه از سکته قلبی اجتناب نمایید باید این اندازه را مهار نمایید. 

تزیین کردن کشک بادمجان

کشک بادمجان را می توان با شکل های متنوع تزیین و سرو کرد و یکی از جالبترین تزیین هایی که برای آن وجود دارد هم نقش کردن آن با بادمجان می باشد که به نظر فرم بینهایت زیبایی را به گونه غذای تزیین شده می بخشد.

انتخاب بادمجان مناسب برای کشک بادمجان:

سعی کنید بادمجانی بخرید که پوست آن براق و مطلق بنفش باشد.

بهتر است بادمجان هایی را گلچین کنید که هم شیرین باشد و هم دانه نداشته باشد در این صورت یک کشک بادمجان بینهایت خوشطعم و لذیذ خواهید داشت.

بادمجانی را گلچین کنید که نه خیلی سخت باشد و نه بسی نرم و چروک همچنین توجه کنید روی سالم باشد و خوردگی نداشته باشد در کل بادمجان های سالم را خریداری کنید.

نکته:

بادمجان ها را قبل از سرخ کردن حتما چند دقیقه در مخلوط آب و نمک قرار دهید با این روش هم تلخی ان ها گرفته میشود و هم اینکه هنگام سرخ کردن روغن کمتری به خود می گیرد.